Pazartesi, Temmuz 20, 2009

Yerdeniz Buyucusu

Yillar once okudugum Yerdeniz serisini, bayram suresince bir kez daha ulastigim Eski Foca'nin dost sahillerinde yeniden okudum....
Gordum ki; bir kitap veya bu durumda kitaplar; insana seneler sonra da ayni zevki veriyor ama daha doyumsamali, daha duyumsamali , cok daha farkli sozcukler ile konusarak...
Degisen ayni dili, ayni sozcukleri, ayni sayfalarin ustunde, ayni punto ile basili olarak saklama gorevini basari ile yerine getiren kitaplar olmadigina gore; degikligin insanin kendisinde oldugunu dusunmek, varilasi bir yargi olacaktir sanirim...
Yerdeniz Beslemesinin ne tur bir kitap oldugunu ben tarifliyemiyorum.
Bazilari ona fantastik kurgu diyebilir , genclerine gozune kapali olarak okumalarini tavsiye edebilir. Bu sefer ise, bana debisi cok bir nehrin uzerinde sakin giden bir sandal icinde felsefe okuyormusum hissi verdi...Biraz Sophie'nin Dunyasi, biraz Simyaci, biraz buyu, biraz efsun, sifacilar, umut veren cadilar, cokca tevekkul, ormanda , dagda , kirda yapilan uzun uzun yuruyusler sirasinda karsilasan dost ve dusman ejderhalarin ve insanlarin dunyasi....
Yerdeniz serisi bir hikaye ama gercek degil... Bir oyku ama anlattigi insanlar bizden degil... Bildigimiz bir sarki gibi '' Iste oyle birsey'' ; herkesin kendisine gore yorumladigi....

Kitabin yazari Ursula K. Leguin , Metis Yayinlari....