Pazartesi, Şubat 22, 2010

Falkirk Çarkı

Edinburg'dan araba ile ayrılıp, İrlanda Denizini feribot ile geçmeden önce, yolumuzun üstündeki mühendislik harikası Falkirk Çarkı'na uğradık.
http://picasaweb.google.com/incitulpar/FalkirkWheel?authkey=Gv1sRgCJGFoJ-yidTD9QE#5441070210133185282
Falkirk Çarkı (Wheel) dünyanın ilk ve tek döner tekne kaldırma ve indirme çarkı.
Başlıca inşaa edilme nedeni, aralarında kot farkı bulunan Fort ve Clyde kanallarını birbirine bağlamak.
Glasgow ve Edinburgh arasında kırsal alanda yeralan Falkirk Wheel 84.5 milyon Sterlin harcanarak inşa edilmiş.
Çark, 30 metrenin üzerindeki tekneleri iki kanal arasında havaya kaldırarak, bir dizi kilitli kanalla bir gün sürebilecek işi çeyrek saat içinde tamamlayabiliyor. Edinburgh tarafından yaklaşılırken gemiler heyecan verici şekilde Antonine Duvarının altındaki bir tünelden su kemerine geçiriliyor. Tekneler 35 metre uzunluğundaki masif çelik kolların ucundaki 250.000 litre kapasiteli büyük bir silidirik bir su haznesiiçine yerleştikten sonra, kapaklar kapatılıyor ve hidrolik motorlarla harekete geçirilen çark, alt seviyedeki tekneleri yukarı, yukarıdaki tekneleri de aşağı indiriyor. Daha sonra kapaklar açılıp su seviyesi eşitleniyor ve tekneler yollarına devam ediyor. İşlem sırasında kolların yataylığı korunuyor.
Aşağı İskoçya bölgesinde geleneksel olarak kanal ulaşımı kullanılmadığından, bu büyüleyici yapının işlevsel yanı ikinci planda kalıyor. Falkirk Wheel'in asıl amacı ise turizm.
Yapının İskoçyalılar açısından farklı bir anlamı daha var: "İskoçya'da birbiriyle görüşmeyen batı ve doğu kıyılarını birleştirici bir görev üstlenecektir" diyor baş tasarımcı Tony Kettle.
Falkirk Wheel, üretim ekonomisinin turistik amaçlara hizmet ettiği post modern bir sanayi yapısı olarak tanımlanıyor.
Teknik Bilgiler; The Millennium Link