Salı, Şubat 23, 2010

Kadına Etimolojik Anlamlandırma ( yazı tarihi: Temmuz, 2007)

Çocuklar doğmadan önce yapmayı sevdiğim bir şeyi yaptım yeniden dün akşam;sözlük okumak !
Ara sıra bir kelimenin anlamına sözlükten bakmayı ve sayfalarda gözlerimi avare avare gezdirmeyi özlemişim.
Aşağıda Zeki Eyuboglu'nun Turk Etimoloji Sözlüğünden edindigim bilgiler vardir.
Bana ilginc geldi . Ama her bünyeyi ilgilendirmeyeceği de muhakkak.
Okumak tamamen kendi sorumlulugunuzdur :=)
Konumuz kadın sözcüğünün kökeni...
Kadın: (Soğdakça) Hvaten = Kraliçeden hatun-katun-kadın
Kadın, Anadolu Türkçesinde sadece , kişinin dişisi anlamında söylenir.
Farsca: Zen
Alm. Frau
Latin:Femina
Arp: mer'e ( çoğul:nisa)
Fr. Femme
Rum. gune (gyme)
Ben en cok Soğdakca'nın köken anlamını beğendim. Ne de olsa, hepimiz kraliçeyiz:)
Soğdakça'yı ben de ilk kez duydum, boyutpedia.com sagolsun; Hint-Avrupa dil ailesinin Iran dalından bir dil imiş. Soğdakça, 7-9. yy ' da Orta Asya'nın uluslararası dili konumunda imiş.
Uygur Türkleri kendi alfabelerini Arami kökenli Sağol yazısı üzerine kurmuşlar. Aramice ya da Aramca, Sami dil ailesinden bir dil. Yunanca Aram (Suriye) kökünden gelir . Başta Suriye olmak üzere yakın Dogu'da, M.O. 6. yüzyıldan itibaren kullanılmıştır. Zamanla Yahudiler tarafından İbranice yerine kullanılmaya baslanmistir. İsa'nın anadilidir.
M.S. 7. yüzyılda İslamiyet'in yayılmasi ile de, yerini Arapça'ya bırakmıştır.
20.yy'da arkeologların araştırmaları sonucu ortaya çıkan Soğdakça'nın günümüzdeki uzantısı Semerkant'ta konuşulan lehçelerdir.
Sevgiler
Inci